Positief schoolklimaat
Gelukskoffer
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen, ouders en teamleden zich betrokken en verantwoordelijk voelen bij
onze school en op een positieve manier met elkaar omgaan. We werken daarom met de methodiek
Gelukskoffer, een methode die werkt vanuit de gedachte dat kinderen werken aan hun persoonlijke
ontwikkeling en hun eigen invloed ontdekken op geluk. Het onderdeel werkgeluk is vooral bedoeld voor
volwassenen. Als volwassenen een goed voorbeeld zijn, zullen kinderen ruimte ervaren om zichzelf te zijn en
zich als personen ontwikkelen.
Deze methodiek heeft tot doel om te bouwen aan een positief sociaal emotioneel klimaat in de klas en de
school. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin leerlingen zich gehoord en gezien
voelen, een stem krijgen, en waarin leerlingen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te
lossen. Leerlingen voelen zich meer verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap.
Deze methodiek heeft tot doel om te bouwen aan:
- op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
- op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
- constructief conflicten op te lossen
- verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
- open te staan voor verschillen tussen mensen.
Schoolveiligheidsplan
De leerkrachten en de schoolleiding dragen zorg voor een veilige leeromgeving voor leerlingen. Schoolleiding en leerkrachten bewaken de veiligheid en ondernemen preventieve maatregelen om incidenten te voorkomen. Wanneer incidenten plaatsvinden zoals pesten, agressie en geweld, dan nemen zij maatregelen om de situatie te verbeteren.
Schoolleiding en leerkrachten creëren een pedagogisch klimaat dat veiligheid bevordert. Het pedagogisch klimaat in de school bevordert het aanleren van sociaal gedrag, actief burgerschap en sociale integratie binnen de democratische rechtsstaat.
Dit alles staat beschreven in ons schoolveiligheidsplan.